Šodien Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) organizētajā seminārā "Pārtikas reklāmas bērniem ierobežošana - izaicinājumi un iespējamie risinājumi" diskusijas dalībnieki vienojās turpināt meklēt piemērotāko risinājumu par iespējām ierobežot uz bērniem vērsto pārtikas produktu reklāmu, noskaidroja SPKC.
SPKC veikto pētījumu dati liecina, ka liekā ķermeņa masa un aptaukošanās bērniem Latvijā ir problēma, un situācija neuzlabojas. Kaut arī atsevišķās jomās situācija nedaudz uzlabojas, piemēram, vairāk izglītības iestāžu piedāvā bērniem bezmaksas augļus un dārzeņus, kā arī ir palielinājies skolēnu īpatsvars, kuri ēd svaigus augļus un dārzeņus katru dienu, tomēr kopējā situācija ir satraucoša.
Arī brīvā laika pavadīšanas paradumi bērniem ir neaktīvi. Brīvdienās pat vairāk nekā puse 13-15 gadīgo pusaudžu trīs un vairāk stundas dienā skatās televizoru, lieto elektroniskās ierīces, piemēram, viedtālruni, planšeti, datoru un tamlīdzīgi. Tā rezultātā katrs ceturtais pirmklasnieks ir ar lieku ķermeņa masu un aptaukošanos, bet deviņgadīgo vidū tāds ir jau katrs trešais zēns. Turklāt vecāki pietiekami neapzinās aptaukošanās problēmu saviem bērniem.
Latvija nav vienīgā valsts, kur bērnu uztura paradumi satrauc veselības jomas profesionāļus un veselības politikas veidotājus - līdzīga situācija ir arī citās Eiropas Savienības (ES) valstīs. Tādēļ SPKC ir iesaistījies Eiropas Komisijas vienotās rīcības projektā, kopīgi ar citām valstīm mēģinot atrast risinājumus, kā uzlabot situāciju pārtikas reklāmas jomā.
Projekta gaitā SPKC organizēja diskusiju, aicinot pārtikas ražotāju un tirgotāju, reklāmas jomas, veselības nozares profesionāļu, valsts iestāžu - politikas veidotāju un kontrolējošo institūciju pārstāvjus dalīties viedokļos par iespējām ierobežot uz bērniem vērsto pārtikas reklāmu. Diskusiju gaitā tika akcentēts, ka jau šobrīd vairāki Latvijas pārtikas ražotāji sociālās atbildības ietvaros gan uzlabo pārtikas produktu sastāvu, piemēram, samazinot cukura vai sāls saturu savos produktos, gan ir apņēmušies nereklamēt pārtikas produktus bērniem līdz 12 gadu vecumam.
Diskusijas dalībnieki piekrita, ka ir nepieciešams ierobežot uz bērniem vērsto pārtikas produktu reklāmu, tomēr ir vairāki neskaidri jautājumi. Piemēram, būtu svarīgi ierobežojumus pieņemt visas ES līmenī, lai nodrošinātu vienlīdzīgus nosacījumus visās dalībvalstīm, kā arī nodrošināt ierobežojumu atbilstošu kontroli. Tāpat ir svarīgi turpināt izglītot gan bērnus, gan viņu vecākus par veselīgu uzturu, jo uztura paradumi veidojas tieši ģimenē.
Pasākuma dalībnieki vienojās, ka diskusijas ir nepieciešams turpināt, lai atrastu Latvijas situācijai piemērotāko risinājumu.
Pasākumu organizēja SPKC vienotās rīcības projekta "Best-ReMap" ietvaros. "Best-ReMap" ir vienota rīcība apstiprinātas labākās prakses ieviešanai uztura jomā. Projekta mērķis ir izpētīt, attīstīt un iesaistītajās valstīs dalīties ar paraugpraksi pārtikas reklāmas ietekmes uz bērniem samazināšanai.
Satversmes tiesa (ST) 9.maijā ir ierosinājusi trešo lietu par likuma normām, kas nākotnē paredz liegt Latvijā audzēt kažokzvērus tikai kažokādu ieguvei, informēja tiesā.
Lieta ierosināta pēc SIA "Gauja ab." pieteikuma. Uzņēmuma saimnieciskā darbība ir s...
Valsts prezidents Egils Levits šodien Rīgas pilī vēl četrām personām pasniedza savus Cildinājuma rakstus.
Cildinājuma raksti pasniegti Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas Bērnu slimību klīnikas vadītājai Dacei Gardovskai, mecenātei Inārai Teterevai,...
Komentāri