lv
N6IEZ99Ki3OfS9epduko7eF82agFOUDrufr7XqBo
4259063

Kāpēc slavena Helēna Heinrihsone pērtiķus attēloja asiņainos toņos (+VIDEO)

Kāpēc slavena Helēna Heinrihsone pērtiķus attēloja asiņainos toņos (+VIDEO)

Kustība un mīmika šajos darbos it kā nepārprotami norāda uz tēlu fizisko piederību.

Latvijas Nacionālajā rakstniecības un mūzikas muzejā (LNRMM), kādreizējās galerijas un kafejnīcas "M6" telpās, atklāta ievērojamās latviešu mākslinieces Helēnas Heinrihsones personālizstāde "Klejotāji", kurā aktualizēts iekšējais konflikts starp cilvēka jūtām un prātu. Ar izstādes starpniecību, kas norisināsies līdz 9.novembrim, apmeklētājiem pirmo reizi būs iespēja apmeklēt arī LNRMM telpas Mārstaļu ielā 6, kur 2025.gadā atklās muzeja pastāvīgo ekspozīciju "Prokrastinācija & Radīšana".

Helēnas Heinrihsones personālizstāde "Klejotāji" veido simbolisku tiltu ar kulta vietas "M6" pagātni. 1995.gadā pēc kolektīvās mākslinieku - Edvarda Grūbes, Intas Celmiņas, Helēnas Heinrihsones un Ivara Heinrihsona - gleznu izstādes, mākslas zinātniece Māra Līce uzaicināja Helēnu Heinrihsoni uzgleznot kaut ko monumentālu iekšpagalmā uz sienas. Māksliniece četrās nišās uzgleznoja "Četras rozes", nosaukumu pieskaņojot amerikāņu burbonam "Four Roses". Šobrīd, gandrīz trīsdesmit gadus vēlāk, pēc LNRMM jauno telpu restaurācijas rozes uzplauka no jauna.

Figuratīvās kompozīcijās Heinrihsone atklāj saskarsmes nozīmi attiecību veidošanā. Laikā, kad spēja komunicēt un sarunāties izgaismojas kā viena no eksistences pamatvērtībām, objektīvā realitāte pierāda šīs prasmes izzudumu sabiedrībā. Individuālisms nereti pārvēršas egoismā un nepamatotā, saspīlētā konkurencē. Spriedze rada pārpratumus attiecībās, sasteigtas kustības un saasinātas emocijas. Izstādē kopumā būs aplūkojami 15 jauni lielformāta darbi, kuru protagonisti ir primāti, viņu silueti un portreti, kā arī Heinrihsones identitātes simbols - rozes. Kustība un mīmika šajos darbos it kā nepārprotami norāda uz tēlu fizisko piederību, vienlaikus abstraktais gleznojums pieļauj uztveres un nozīmju interpretāciju. Izstādes "Klejotāji" tēma saistīta ar jautājumiem par laiku kā telpas un gara dimensiju, par sākumu un beigām.

Izstādes "Klejotāji" ekspozīcijā iekļauta režisores Ligitas Vidulejas 1980.gada avangarda filma "Disko ēnā", ar Raimonda Paula mūziku un Jāņa Petera dzeju. Filmas mākslinieki ir Helēna un Ivars Heinrihsoni. Filma tiek izrādīta, pateicoties izstādes tehnoloģiju partnerim Samsung un jaunajam AI 8K TV. Īpašu filmas skatīšanās pieredzi nodrošinās TV mākslīgā intelekta attēla un skaņas uzlabošanas tehnoloģija, kas optimizē satura kvalitāti un izšķirtspēju, piesātina krāsas un izceļ detaļas. Savukārt Dolby Atmos veido dinamisku un ieskaujošu kinematogrāfisku skaņu, kas ļaus izbaudīt R. Paula hrestomātisko filmas skaņas celiņu.

LNRMM direktore Iveta Ruskule: "Helēnas Heinrihsones izstādes ienākšana muzeja vēl neapdzīvotajās telpās ir liktenīga ēkas un mākslinieces atkalsatikšanās. "Klejotāji" spoguļo laika radītās transformācijas telpā un mūsos. Šī sadarbība ir unikāla iespēja apmeklēt muzeja renovēto ēku, pirms tajā tiek iekārtota latviešu literatūrai un mūzikai veltīta pastāvīgā ekspozīcija."

airBaltic pieprasītākie galamērķi - Brisele, Amsterdama un Madeira

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" pieprasītākie galamērķi no Rīgas novembrī būs Brisele, Amsterdama un Madeira, informēja "airBaltic" pārstāvji, balstoties uz biļešu pārdošanas un ceļošanas paradumu datiem.

Starp iecienītākajiem "airBaltic"...

Latviskā dzīvesziņa – dievturu reliģija, pagānisma ieraža vai nacionālā pašapziņa?
Šamaņi, druīdi, dabas pielūdzēji, pagāni – šie nebūt nav visi vārdi, kādos dēvēt ļaudis, kuri dažādās pasaules malās joprojām, arī 21. gadsimtā, uztur un ievēro senus rituālus. Latvijā sevi par senču reliģijas uzturētājiem sauc dievturi, kuri 2025. gad...
Pludmales volejbolisti Pļaviņš/Fokerots bez cīņas elites turnīrā Brazīlijā tiek izslēgšanas spēlēs
Latvijas duets Mārtiņš Pļaviņš un Kristians Fokerots piektdien Brazīlijā pludmales volejbola profesionālās tūres augstākā līmeņa jeb "Elite 16" turnīrā grupas kārtas noslēgumā Žoaunpesoā bez cīņas guva uzvaru pār visaugstāk izliktajiem pretiniekiem un ...


Komentāri