lv
XH7qsNDvzzfFMIMPTHWcb0XNeHaUDbKhp1Kyb4tm
3129056

Reformē saziņu ar operatīvajiem dienestiem pa tālruni 112

Reformē saziņu ar operatīvajiem dienestiem pa tālruni 112

Iekšlietu dienesti ir mainījuši pa vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112 saņemto zvanu apstrādes sistēmu, paralēli ieviešot arī mobilo lietotni "112 Latvija" un tīmekļvietni "112.lv", informē Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD).

Ja iepriekš liela daļa uz tālruņa numuru 112 saņemto zvanu tika pāradresēti, bet informācija par izsaukumiem citiem operatīvajiem dienestiem nodota telefoniski, tad pēc projekta īstenošanas zvanu pāradresācija un telefoniska informācijas nodošana notiek tikai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.

Reformas autoru skatījumā, viens no būtiskākajiem projekta ieguvumiem iedzīvotājiem būšot tas, ka, zvanot uz tālruņa numuru 112 par notikumiem, kuros nepieciešama tikai policijas iesaiste, iedzīvotāji vairs netiek pāradresēti pie cita dienesta operatora un viņiem nav jāatkārto informācija, jo 112 dispečers pieņem informāciju par notikušo.

Ja iedzīvotāji arī turpmāk zvanīs uz tālruņa numuru 110, viņi tāpat tiks savienoti ar 112 kontaktu centru, kas pieņems informāciju par negadījumu un informāciju par to nodos nepieciešamajiem operatīvajiem dienestiem un citām iestādēm. 112 dispečeri pēc iedzīvotāju pieprasījuma vairs neveiks zvanu pāradresāciju uz konkrētiem Valsts policijas un pašvaldības policijas iecirkņiem, bet tā vietā noskaidros, kur un kas ir noticis, un izvērtēs, vai un kādu operatīvo dienestu iesaiste un cik lielā apjomā ir nepieciešama.

Tagad "pirmajā līmenī" jeb 112 kontaktu centrā ienāk un tiek apstrādāti visi iedzīvotāju ziņojumi - zvani, eZvani un īsziņas par negadījumiem un notiek šo ziņojumu izvērtēšana, "kuras rezultātā tikai ārkārtas zvani tiek novirzīti attiecīgajiem operatīvajiem dienestiem". "Otrajā līmenī" elektroniski un vienlaicīgi informāciju par negadījumu saņemot VUGD un Valsts policijas resursu vadības centri, kas uz notikuma vietu sūta nepieciešamos operatīvā dienesta resursus.

Zvanu apstrādes sistēma tikusi mainīta, lai samazinātu laiku no iedzīvotāja zvana līdz operatīvo dienestu palīdzības saņemšanai. Sistēmas maiņai izmantoti Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļi, kuru apmēru dienests neprecizē.

"Notiekot negadījumam, svarīgi ir pēc iespējas ātrāk sniegt atbilstošu palīdzību, tāpēc pēc vairāku gadu darba ir noslēdzies apjomīgs projekts, kas ļaus samazināt laiku, kādā operatīvie dienesti dodas palīgā nelaimē nokļuvušiem. Lai to sasniegtu, ārkārtas ziņojumu saņemšana un apstrāde turpmāk notiks divos līmeņos," klāstījis VUGD priekšnieks Mārtiņš Baltmanis.

Reformā izstrādāta un ieviesta Vienota kontaktu centru platforma. Iekšlietu ministrijas Informācijas centra priekšnieks Āris Dzērvāns paudis, ka vienotā kontaktu centra platforma ir unikāls risinājums, kas ir pielāgots VUGD un policijas vajadzībām un kas esot "kvalitatīvi jauns solis operatīvo dienestu darbības attīstībā". Izmaiņas iezīmējot pāreju uz jauno tehnoloģisko platformu un veidojot "loģisku un tehnoloģisku pamatu turpmākai ārkārtas situāciju risināšanas procesu digitalizācijai un informācijas apmaiņai starp operatīvajiem dienestiem, ka arī operatīvo dienestu darbu vadīšanas automatizācijai".

Līdzās tam, lai informētu un izglītotu iedzīvotājus par tālruņa numuru 112 un rīcību dažādos apdraudējumos, izstrādāta jauna lietotne "112 Latvija" un tīmekļvietne "112.lv". Lietotne sniegšot vairākas priekšrocības - iespēju piezvanīt vai nosūtīt īsziņu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112, saņemt paziņojumus par iespējamo apdraudējumu un uzzināt, kā rīkoties dažādās bīstamās situācijās.

Lietotnes "112 Latvija" lietotājs saņems paziņojumu sava viedtālruņa ekrānā par iespējamo apdraudējumu, piemēram, sarkanā vai oranžā līmeņa brīdinājumus par bīstamiem laikapstākļiem, trauksmes sirēnu pārbaudi un citiem notikumiem, kas liek iedzīvotājiem būt gataviem nepieciešamības gadījumā rīkoties vai prasa iedzīvotāju nekavējošu rīcību.

Zvanot uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112 no lietotnes "112 Latvija", 112 dispečeri redzēs aptuveno zvanītāja atrašanās vietu. Tas sniegs iespēju operatīvāk sniegt palīdzību tiem iedzīvotājiem, kuri nevar nosaukt precīzu negadījuma adresi, lietotni popularizē VUGD. Lai dispečers redzētu cilvēka atrašanās vietu, instalācijas brīdī vai vēlāk nepieciešams atļaut lietotnei piekļūt telefona atrašanās vietai. "Īsziņas nosūtīšana uz tālruņa numuru 112 nav ikdienas risinājums ātrai operatīvo dienestu apziņošanai. Tā veicina 112 pieejamību cilvēkiem ar runas un dzirdes traucējumiem un cilvēkiem bez Latvijas mobilo sakaru operatoru izsniegtas SIM kartes," piebilst VUGD.

Lai uzlabotu iedzīvotāju zināšanas par vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112 un rīcību dažādos apdraudējumos, kā arī veidotu izpratni par tiem gadījumiem, kad nepieciešams zvanīt uz tālruņa numuru 112, bet kad palīdzību sniegs citas iestādes vai komersanti, izveidota tīmekļvietne "112.lv". Tajā vienuviet apkopoti Latvijas operatīvo dienestu sniegtie drošības padomi pareizai rīcībai dažādos apdraudējumos. Līdzās tam tīmekļvietnē tiks operatīvi izvietoti brīdinājumi par iespējamo apdraudējumu un nepieciešamo rīcību.

Pārvadātāji pirmdien atcēluši vairākus autobusu reisus visā Latvijā

Pasažieru pārvadātāji ar autobusiem pirmdien atcēluši vairākus reisus visā Latvijā, liecina Autotransporta direkcijas (ATD) publiskotā informācija.

Tostarp SIA "Norma-A", kas pasažieru pārvadājumus nodrošina ar zīmolu "Ecolines", sliktu autoceļa apstākļ...

Latvijā reģistrēto jauno elektroauto skaits pērn pieaudzis par 52,1%

Latvijā pagājušajā gadā reģistrēti 1624 jauni elektroauto, kas ir par 52,1% vairāk nekā 2022.gadā, informē Auto asociācijas pārstāvji.

Tādējādi 2023.gadā Latvijā jauno elektroautomašīnu reģistrācija sasniedza 8,8% no kopējā reģistrētā jauno vieglo pasaž...

Japānas hokejisti kļūst par pēdējiem Latvijas izlases pretiniekiem olimpiskajā kvalifikācijā
Par Latvijas vīriešu hokeja izlases pēdējiem pretiniekiem 2026. gada olimpisko spēļu kvalifikācijas turnīrā svētdien kļuva Japānas izlase.


Komentāri