lv
HQ8syjTVNyoAho29vgk4PxUsahiv6Ui696YaJVCC
2236364

Vai velosipēdistiem būs obligāta ķivere: ministrijas, ekspertu viedokļi (+VIDEO)

Vai velosipēdistiem būs obligāta ķivere: ministrijas, ekspertu viedokļi (+VIDEO)

Pētījumā secināts, ka velosipēdistu bez ķiveres autovadītāji apsteidz, ievērojot lielāku intervālu, nekā velosipēdistu ar ķiveri.

Latvijas ļaudis pamatīgi ir satraucis Satiksmes ministrijas priekšlikums, ka velosipēdistiem būs noteikta obligāta ķiveru valkāšana. Rezultātā ir panākts kompromiss, ka Satiksmes ministrija piedāvātu, ka pilngadīgiem elektroskrejriteņu un velosipēdu lietotājiem ķiveru valkašāna būtu tikai ieteikums.

“Vēlreiz izrunājām ar kolēģiem un nonācām pie kopsaucēja, ka pagaidām Satiksmes ministrija varētu piedāvāt noteikt obligātu ķiveres lietošanu tikai nepilngadīgiem elektroskrejriteņu un velosipēdu lietotājiem, bet pilngadīgajiem – ieteikuma formā,” teic Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Iesalnieks.

Jau ziņots, ka Satiksmes ministrija rosināja noteikt obligātu ķiveru lietošanu gan visiem elektroskrejriteņu, gan velosipēda lietotājiem, norādīja ministrijas pārstāve Baiba Gulbe. Satiksmes ministrijas pozīcija ir, ka visiem, arī pieaugušajiem, braucot ar skrejriteni, ir nepieciešama ķivere. Tāda prasība ir iekļauta Ceļu satiksmes noteikumos, kas tiek virzīti apstiprināšanai Ministru kabinetā.

Ministrijā uzsver, ka galvas traumas, vadot skrejriteni, gūst gan bērni, gan pieaugušie. Šāda prasība ir arī vairākās citās Eiropas valstīs, piemēram, Lielbritānijā.

Ceļu satiksmes noteikumos rakstīts, ka, braucot ar velosipēdu, aizsargķiverei galvā jābūt tikai bērniem, kas jaunāki par 12 gadiem. Eiropas Savienībā nav nevienas valsts, kur pieaugušiem cilvēkiem, braucot ar parastu velosipēdu, pilsētā būtu obligāti jālieto aizsargķivere. Lielākajā daļā ES valstu ķiveres nav obligātas arī bērniem.

Pilsētas riteņbraukšana patiesībā ir drošs pārvietošanās veids, stasta resurss pilsetacilvekiem.lv. Statistika rāda, ka gūt galvas traumu daudz reižu lielāka iespējamība ir braucot automašīnā. Lielākais drauds velosipēdistiem ir nedroša infrastruktūra un sadursmes ar automašīnām, savukārt velosipēdu aizsargķiveres nav paredzētas sadursmēm ar automašīnām – tas norādīts velosipēdu ķiveru lietošanas instrukcijās, kur paši ķiveru ražotāji raksta, ka ķivere var nepaglābt pat sadursmēs ar ļoti zemu braukšanas ātrumu.

Psiholoģiski velosipēdists ar aizsargķiveri jūtas labāk aizsargāts, kaut patiesībā tāds nebūt nav. Tāpat pierādīts, ka arī autovadītāji uzskata, ka velosipēdists ar aizsargķiveri ir labāk aizsargāts un pieredzējušāks, tāpēc šādu velosipēdistu var apsteigt, neievērojot distanci un intervālu. Pētījumā secināts, ka velosipēdistu bez ķiveres autovadītāji apsteidz, ievērojot vidēji 8,5 cm lielāku intervālu, nekā velosipēdistu ar ķiveri. Savukārt velosipēdistu ar garu brūnu sieviešu matu parūku autovadītāji apsteidza, ievērojot vidēji 14 cm lielāku intervālu.

Valstī, kur riteņbraukšana ir visdrošākā – Nīderlandē, velosipēdistu skaits, kas lieto ķiveres, ir minimāls – 0,5%. Savukārt valstī, kur riteņbraukšana ir viena no nedrošākajām pasaulē – ASV, velosipēdistu skaits, kas lieto ķiveres, ir viens no lielākajiem pasaulē – 56%. Tas skaidrojams ar to, ka individuālie aizsardzības līdzekļi, kā ķiveres, ir visneefektīvākie drošības uzlabošanas ziņā. Primārais, kas riteņbraukšanu padara drošu, ir ērta un droša infrastruktūra.

Praksē pierādījies, ka obligāta ķiveru lietošana padara riteņbraukšanu nedrošāku. Ja ķiveres ļoti retos gadījumos var paglābt individuālus velosipēdistus, tad globāla statistika rāda, ka kopējais negadījumu skaits palielinās. Austrālijā laika periodā no 1982. līdz 1989. gadam velosipēdistu skaits pieauga no 220 000 līdz 400 000, bet bojāgājušo un ievainoto skaits samazinājās par attiecīgi 48% un 33%. 1992. gadā Austrālijā ieviesa obligāto aizsargķiveru lietošanu velosipēdistiem un tas izraisīja absolūtu riteņbraukšanas krahu – velosipēdistu skaits pirmajos gados samazinājās vairāk nekā par 50%, savukārt cietušo velosipēdistu skaits pieauga par aptuveni 20%.

Šo fenomenu mēdz saukt par “drošību skaitā” (safety in numbers), kas novērojams jebkur, kur riteņbraukšana kļūst populārāka – ceļu satiksmes negadījumu skaits proporcionāli samazinās, jo autovadītāji kļūst uzmanīgāki un rēķinās, ka uz ceļa atrodas arī velosipēdisti. Līdz ar to, likums par aizsargķiveru obligātu lietošanu nav vēlams, jo, samazinoties velosipēdistu skaitam, palielināsies cietušo un bojāgājušo velosipēdistu skaits.

Valainis: Izvēle, kuri politiskie spēki būs valdībā, ir premjera lēmums

Izvēle par to, kuri no politiskajiem spēkiem būs valdībā, ir premjera lēmums, vaicāts par Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) iespējamo ietekmi uz "Progresīvo" nokļūšanu koalīcijā, norādīja ZZS Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Viktors Valainis.

Piektdien ...

Lemberga rēgs pār topošo valdību? AS gaida JV risinājumu

"Apvienotais saraksts" (AS) gaida, kā "Jaunā vienotība" (JV) risinās situāciju ar sankcijām pakļautā Aivara Lemberga iespējamo ietekmi uz valdības un Saeimas lēmumiem, piektdien pēc tikšanās ar Ministru prezidenta amatam nominēto Eviku Siliņu (JV) norā...

Ventspils ar prieku uzņem jaunus pilsētas iedzīvotājus, tiek rīkoti svētki

Osta Baltijas jūrā veicina demogrāfiskās aktivitātes.

Pirmdien, 28. augustā, plkst. 17.00-19:30 Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā norisināsies pēc kārtas jau piektais pasākums – Ventspils jauno iedzīvotāju tikšanās.

Livin Ventspils aicina uz tikšanos ...



Komentāri