lv
fo2kkBmJC0j0LMrgHSpHuZ3jvZFyFVbuOOT8w2fK
5093393

Latvijā vieglo kravas automobiļu vidējais vecums ir 12 gadi

Latvijā vieglo kravas automobiļu vidējais vecums ir 12 gadi

Latvijā vieglo kravas automobiļu jeb N1 kategorijas transportlīdzekļu (kravas busiņu), kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, vidējais vecums ir 12 gadi, piektdien Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datu prezentācijas pasākumā informēja CSP Vides statistikas departamenta direktora vietniece un projekta vadītāja Dita Zemīte.

Viņa norādīja, ka 2025.gadā Latvijā kopumā reģistrēti aptuveni 70 000 vieglo kravas busiņu, kas ir par 31% vairāk nekā 2017.gadā.

Zemīte pauda, ka ir būtiski runāt par šo transportlīdzekļu kategoriju, jo 98% no transporta emisijām veido autotransports. Pētījumā noskaidrots, ka 96% N1 kategorijas transportlīdzekļu izmanto dīzeļdegvielu, bet 0,5% - ir elektromobiļi.

Tāpat pētījumā secināts, ka pērn 42,2% no Latvijā reģistrētajiem N1 kategorijas automobiļiem tikuši izmantoti. Lielākā daļa jeb 52% autovadītāju par biežāko iemeslu, kādēļ kravas busiņi netika izmantoti, minējuši dīkstāvi.

CSP dati arī liecina, ka 2024.gadā N1 kategorijas automašīnu braucienu skaits veidoja 12,7 miljonus, tostarp 73% no braucieniem bija bez kravas, bet 27% - ar kravu.

Pētījumā piedalījās 6292 vieglo kravas automobiļu īpašnieki.

Savukārt SIA "Omniva" piegāžu vadītāja Latvijā Asja Arutjunjana informēja, ka "Omniva" autoparku veido 110 transporta vienības, kuru pilnā masa ir līdz 3,5 tonnām, bet automobiļu vecums ir no diviem līdz pieciem gadiem. Vienlaikus "Omniva" busiņu vidējais braukšanas laiks dienā ir 4,5 stundas.

Arutjunjana norādīja, ka nozarē elektrokravas auto veiktspēja patlaban ir zema, bet, ieviešot 100% elektroauto parku, sūtījumu piegādes cena daudzkāršotos. Tāpat viņa informēja, ka "Omniva" veic pētījumus, lai noskaidrotu velokurjeru potenciālo izmantojumu, piemēram, Rīgas centrā.

Savukārt Transporta un sakaru institūta profesors Mihails Savrasovs papildināja, ka pētījuma dati ir atbalsts stratēģiskajai transporta plānošanai un modelēšanai, inovāciju veicināšanai un sabiedrības līdzdalībai, reģionālās ekonomiskās attīstības analīzei, kā arī tos var pielietot akadēmiskiem un pētnieciskiem mērķiem.

Jau ziņots, ka CSP regulāri apkopo statistiku par kravu pārvadājumiem ar N2 un N3 kategorijas transportlīdzekļiem, tomēr līdz šim Latvijā nebija pieejama detalizēta informācija par N1 kategorijas vieglajiem kravas automobiļiem.

Latvija bija viena no piecām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, kas piedalījās šajā pilotprojektā.

Trīs auto avārijas dēļ būtiski ierobežota satiksme uz Vidzemes šosejas starp Siguldu un Augšlīgatni
Avārijas dēļ piektdien pēcpusdienā ir būtiski ierobežota satiksme uz Vidzemes šosejas starp Siguldu un Augšlīgatni, liecina VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) informācija.
Avārijas dēļ pilnībā bloķēta Vidzemes šoseja starp Siguldu un Augšlīgatni
Avārijas dēļ piektdien pēcpusdienā ir pilnībā bloķēta Vidzemes šoseja starp Siguldu un Augšlīgatni, liecina VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) informācija.
Mācīšanās stili un zibatmiņa aiz vaiga – kā labāk uztvert informāciju
Pēdējā naktī pirms eksāmena zaurēt līdz trijiem vai tomēr labāk iet laikus gulēt un labi atpūsties? Varbūt var apvienot abus – gan miegu, gan mācīšanos – un naktī aizmigt ar kādu audiolekciju fonā? Vai no rīta pamodīsies, apguvis vajadzīgo mācību vielu...


Komentāri