EK un OECD skaidri norāda Latvijai uz nepieciešamību strauji un būtiski palielināt valsts finansējumu veselības aprūpei.
Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība (LVSADA) neatbalsta Veselības ministrijas (VM) virzīto likumprojektu "Veselības aprūpes finansēšanas un administrēšanas likums" (turpmāk - likumprojekts), jo tas apdraud veselības aprūpes pieejamību un kvalitāti vairāku iemeslu dēļ.
Vispirms, likumprojektā tikušas iekļautas normas par Nacionālā veselības apdrošināšanas fonda (turpmāk - Fonds) izveidošanu, nevērtējot prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem (likumprojekta anotācijas 15. lpp.). Tas ir pretrunā ar VM izveidotās darba grupas noslēdzošās sanāksmes (10.07.2024.) lēmumiem. Sanāksmē tika diskutēts par divām veselības aprūpes finansēšanas pārvaldīšanas izmaiņu alternatīvām: 1) nemainot Nacionālā veselības dienesta juridisko statusu, bet dodot dienestam iespēju elastīgāk pārvaldīt pieejamo finansējumu, 2) izveidojot pilnīgi jaunu institūciju jeb Fondu. Darba grupa vienojās, ka: 1) gatavojot informatīvo ziņojumu, tajā tiks iekļautas abas alternatīvas (ieskaitot gan plusus, gan mīnusus), 2) ziņojuma projekts tiks nosūtīts darba grupas dalībniekiem saskaņošanai. Tas nav izpildīts.
Otrkārt, likumprojekts pasliktina to veselības aprūpes nozares darbinieku, kuri sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, tiesības uz taisnīgu darba samaksu. Spēkā esošais Veselības aprūpes finansēšanas likums nosaka, ka, lai nodrošinātu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, pieaugot gadskārtējam valsts budžeta finansējumam veselības aprūpes pakalpojumiem, tiek nodrošināts darba samaksas paaugstinājums darbiniekiem, kuri sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus (5. panta ceturtā daļa). Likumprojekts garantijas par darba samaksas paaugstinājumu vairs neparedz. Līdz ar to pieaug riski, ka netiks nodrošināts valsts garantēts darba samaksas pieaugums un nebūs iespējams mazināt cilvēkresursu deficītu veselības aprūpes nozares valsts sektorā.
LVSADA priekšsēdētājs Valdis Keris: "Eiropas Komisija un OECD skaidri norāda Latvijai uz nepieciešamību strauji un būtiski palielināt valsts finansējumu veselības aprūpei un nodrošināt adekvātu atalgojumu nozares darbiniekiem. Tā vietā valdība gatavojas mainīt nozares finansējuma pārvaldīšanu RailBaltica stilā - bez ieguvumu un risku novērtējuma. Turklāt nozares darbinieku tiesības uz jel kādu atalgojuma paaugstinājumu paredzēts no likuma svītrot. Izskatās, ka kādam niez nagi sagraut valsts veselības aprūpi ātri un neatgriezeniski."
LVSADA neatbalsta likumprojekta tālāku virzību, un ir par iebildumiem informējusi gan Veselības ministriju, gan Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību.
Pieteikumu Satversmes tiesā iesniedza Maskavas pilsētas īpašuma departaments un Maskavas Starptautiskās sadarbības centrs.
Satversmes tiesā pieteikumu iesniedza Maskavas pilsētas īpašuma departaments un Maskavas pilsētas valsts unitārais uzņēmums "Ma...
Rīgai ir 25 sadraudzības pilsētas, kuru skaitā no 2007.gada ir Gruzijas galvaspilsēta.
PROGRESĪVIE Rīgas domes deputātu frakcija aicina Rīgas mēru Vilni Ķirsi rīkoties, lai pārtrauktu vienošanos par sadarbību ar Gruzijas galvaspilsētu Tbilisi. Šādu lēm...
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) arī trešajā izsolē nav izdevies piesaistīt potenciālo investoru interesi par Maskavas kultūras un biznesa centru Rīgā, Marijas ielā 7, kas plašāk pazīstams kā Maskavas nams, liecina informācija elektronisko izsoļu ...
Komentāri