VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) sešu mēnešu laikā pēc projekta realizācijas sākšanas Latvijā ieviesīs elektronisko rindu visās ārējās sauszemes robežas autoceļu robežšķērsošanas vietās, kas sāks darboties 2025.gada pirmā ceturkšņa beigās, izriet no Satiksmes ministrijas (SM) saskaņošanai virzītā informatīvā ziņojuma.
Jūlija beigās valdība pieņēma zināšanai SM sagatavoto ziņojumu par Latvijas ārējās robežas risinājumu. Tobrīd valdība nolēma, ka plānotajām projekta aktivitātēm jāpārskata ieviešanas termiņš. Sākotnēji bija paredzēts, ka pirmā posma ieviešanas termiņš būs 32 mēneši, tostarp elektronisko rindu bija plānots ieviest līdz šā gada beigām, savukārt otrā posma - 44 mēneši.
Patlaban ir izstrādāts ziņojums par iespējām visu risinājumu realizēt divu gadu laikā.
Risinājums paredz Eiropas Savienības (ES) ārējās robežas autoceļu robežšķērsošanas vietas aprīkot ar automatizētu transportlīdzekļu kustības organizāciju un iepriekšēju elektronisko pieteikšanos robežas šķērsošanai, nodrošināt tehniskā aprīkojuma un informācijas sistēmu savstarpēju integrāciju, secīgu kontroles darbību datu sinhronizāciju un validāciju, lai nodrošinātu maksimāli efektīvu un automatizētu robežšķērsošanas procesu.
Vienotā risinājuma ieviešana ir plānota divos posmos. Pirmajā posmā sešu mēnešu laikā tiks ieviesta elektroniskā rinda visās ārējās sauszemes robežas autoceļu robežšķērsošanas vietās. Viena no risinājuma ieviešanas komponentēm ir Vienotas informācijas sistēmas nodrošināšana. Plānots, ka pirmā posma iepriekšējās pieteikšanās e-pakalpojuma risinājuma laikā izstrādātās sistēmas pārzinis būs Autotransporta direkcija (ATD).
Risinājuma pirmā posma izstrādes procesa laikā paātrinātā veidā plānots realizēt vienkāršotu iepriekšējās pieteikšanās e-pakalpojumu (elektronisko rindu), kas nozīmē pieteikšanos, norādot transportlīdzekļa vadītāja vārdu, uzvārdu, transportlīdzekļa līdzekļa reģistrācijas numuru.
SM atzīmē, ka tas ir vienkāršots risinājums, kas funkcionalitātes un veiktspējas ziņā nav pielīdzināms pilnvērtīgi izstrādātam pirmā posma nodevumam.
Pirmā posma risinājuma laikā tiks izveidota četru rindu plūsma, lai nodrošinātu ārpus kārtas robežu šķērsojošo transportlīdzekļu novirzīšanu pa atsevišķām plūsmām. Izveidojot četru rindu transportlīdzekļu kustību, būtu iespējams nodrošināt vairākas plūsmas speciālo, ārpus rindas pārbaudāmo kravu pārvadātājiem, pasažieru autobusiem, kā arī sadalīt plūsmas transportlīdzekļiem ar un bez kravas.
Vienlaikus tiks izstrādāta arī rindas progresa ziņošanas sistēma. Lai robežšķērsotājus informētu par šādas rindu sistēmas esamību un nepieciešamību to izmantot, ATD kompetencē būs informēšanas funkcijas nodrošināšana. Informēšanai paredzēts arī finansējums, kas ietver informācijas izvietošanu internetā, plakātus vai informatīvās zīmes robežšķērsošanas vietās pierobežas pašvaldībās un citos robežšķērsošanas punktos, caur kuriem tranzīta pārvadātāji iebrauc Latvijā.
Informatīvās kampaņas nodrošināšanai SM plāno nodrošināt finansējumu 50 000 eiro apmērā 2024. un 2025.gadam ATD no budžeta programmas pasākumam "Satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reforma" piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Realizējot paātrināto e-rindu ieviešanu, sākotnēji pienākums elektroniski reģistrēties rindā varētu būt attiecināms uz kravas transportlīdzekļiem un pasažieru autobusiem, iespējami ātri ieviešot paralēlo plūsmu arī vieglajām automašīnām. Perspektīvā pienākums reģistrēties transportlīdzekļu elektroniskajā rindā būtu jāattiecina uz visa veida transportlīdzekļiem, nosakot tam obligātu raksturu ārējā normatīvajā regulējumā, norāda SM.
Pirmā posma laikā plānots izbūvēt arī pamata infrastruktūru, tostarp optiskā tīkla infrastruktūru un datu pārraides tīklu robežšķērsošanas vietās, uzstādīt videonovērošanas kameras, izveidot digitālos vārtus un veikt citus pasākumus robežas stiprināšanai.
Savukārt otrā posma laikā plānots izveidot un ieviest Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmas (RKPEPS) integrāciju ar Transportlīdzekļu un konteineru automātiskās identificēšanas sistēmu (TLKAIS) un Valsts robežsardzes elektroniskās informācijas sistēmu (REIS), kā arī ieviest RKPEPS sasaisti ar muitas informācijas sistēmām un kravu skenēšanas iekārtu datu apmaiņas sistēmu (BAXE II). Par otrā posma realizāciju atbildīgā būs Finanšu ministrija jeb Valsts ieņēmumu dienests. Otrā posma realizāciju sāks paralēli pirmā posma realizācijai.
Ziņojumā ietvertā IT risinājuma pirmā un otrā posma ieviešanai kā finansējuma avotu plānots izmantot ES kohēzijas politikas programmas 2021.- 2027.gadam līdzfinansējumu. Plānotais finansējums viedās robežas pirmā un otrā posma īstenošanai veido 8,375 miljonus eiro, tostarp 7,118 miljoni eiro no ES fondiem un 1,256 miljoni eiro būs valsts budžeta līdzfinansējums.
Pazeminoties gaisa temperatūrai, sestdien, 28.septembrī, valstī sākās meteoroloģiskais rudens, liecina Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra (LVĢMC) operatīvā informācija.
Pazeminoties gaisa temperatūrai, sestdien, 28.septembrī, valstī sākās meteoroloģiskais rudens, liecina Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra (LVĢMC) operatīvā informācija.
Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) pagājušajā gadā, pēc revidētajiem datiem, ir pieaudzis par 1,7%, kamēr iepriekš tika ziņots par samazinājumu 0,3% apmērā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes pirmdien publiskotie dati.
Statistikas pārvalde pārska...
Komentāri